Livlig kille i magen

Idag går jag in i v20, vilket innebär halva tiden kvar!!! känns både läskigt och kul på samma gång.
 
Detta händer med bebben just nu:

Barnet är från huvud till stjärt ungefär lika stort som en honungsmelon. Alla foster är ungefär lika stora fram till vecka 20, sedan ökar skillnaderna.

Fostret får nu det vita fosterfettet som ska skydda huden mot fostervattnet.
Vikt 350 gram.
(min mage i v19)

och med mamma händer detta:

Grattis, nu är halva tiden gången! Nu känner många att fostret rör sig i magen men det kan också dröja ytterligare. Livmodern växer och magen blir större. Ibland kan naveln puta ut. Det är inte farligt. Både den och magen åker tillbaka efter förlossningen. Storleken på magen varierar från kvinna till kvinna. Jämför inte med kompisen som är i samma vecka, det är så olika. Från och med nu växer magen däremot mer regelbundet eftersom barnet koncentrerar sig på att just växa. Måttet ökar med ungefär en centimeter i veckan. Nu behöver du också extra järn i kosten. Järn finns i blodpudding, kött, ärtor och bröd. The, kaffe och mjölk försämrar upptaget av järn medan frukt, grönsaker och rotfrukter förbättrar upptaget. De flesta gravida brukar rekommenderas tillägg av järntabletter från denna vecka. Hör med din barnmorska.


( blek och ful)
 
Lite uppdatering såhär på morgonkvisten.
Men nu väntar tvätten, blir en tvättdag idag.suuuuuuuck!

Kommentarer
Postat av: Tina

Oj vad magen har växt! :) ¨
Det är tvättdag för mig också idag, dock så måste jag gå till New World och köpa mera tvättmedel så resten av tvätten kan bli klar nån jäkla gång. Troligtvis sticker vi ut på vägarna igen i slutet av denna veckan eller i början av nästa vecka. Vi får ta och snacka nån dag. Funkar när som för mig, kväll som morgon. Är Skype fixat? KRAM Tina

2012-12-04 @ 02:16:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0